keskiviikko 12. lokakuuta 2016

"Asiallista keskustelua alkoholista vai töppöhöröilyä?"

Hallelujat raikaa pitkin rahapelivaroin rakennetun temppelin käytäviä. Hurmoksellinen raittiusmessu on juuri päättynyt ja on enää tuttavallisten selkääntaputteluiden ja yhteisen hymistelyn aika. Viinapiru on salista karkotettu ja huolta kansasta taas kannettu - rahvas kun ei omaa parastaan ymmärrä. Vanhat, jo vuosikymmeniä totuuksina toistetut sananparret ovat täyttäneet tämänkin istunnon ohjelman ja miksi niitä muuttamaan, kun oman väen päät reagoivat kerta toisensa jälkeen hyväksyvällä nyökyttelyllä. ”Näin ne asiat koetaan”. Onhan koolla olevien sunnuntaikerhojen olemassaolokin rakennettu levitettyjen uhkakuvien, kauhistelun ja päivittelyn varaan, eikä tuota pohjaa sovi uusilla näkemyksillä lähteä horjuttamaan. Siinähän menisi pahimmillaan erään viinamonopoliyhtiön turvallinen hallituspaikkakin. Keneltä kansa paholaisen nektarin sitten ostaisi? Ei kuulosta kovinkaan vastuulliselta.

”Suomalainen geeniperimä on poikkeuksellinen, eikä se mikä muualla toimii ikinä toimisi meillä. Olemmehan pitkäjänteisellä työllä ajaneet alas aikanaan rikkaan kulttuurimme. Sadan vuoden taannutuksen tuloksilla ei tuhatvuotisesta italialaiskulttuurista kannata haaveilla. Herran nuhteessa on katajaisen kansan parempi elää. Yhtykäämme siis virteen, jota jo vuosikymmenet on veisattu. Viina on pirun keksintö ja viinapiru meidän – alkoholi on turmion tiennäyttäjä. Se on paholainen, joka katoaa vain piilottamalla. Se on piru, jonka edessä syntinen liha on heikko.”

Että tämmöistä. Kun jotain tarpeeksi pitkään toistetaan, tuppaa se jossain vaiheessa todeksi muuttumaan?


Raittiusmessu ei kuitenkaan ole oikea tapahtuma, mikä ei kuitenkaan tarkoita etteikö kuvatunlaista tilaisuutta sinällään voisi olla olemassakin. Kun nyt leikkiin lähdettiin, niin ajatellaan sen ilmentävän tiukassa kytevän, kotimaisen alkoholikeskustelun yhtä äärilaitaa. Vanha, miljoonatuin soimassa pidetty levy päivittyy verkkaisesti, mutta soi katkeamatta, tuntuen jo eräänlaiselta universaalilta vakiolta, jota lainatessaan ei lehtimieskään vaivaudu enää tarkemmin kaivelemaan, kyseenalaistamaan saati lähteitä tarkastamaan. Se on kuin kirja, jota siteerataan puolihuolimattomasti tiukan paikan tullen, ilman pelkoa että kukaan sen sisältöä tarkemmin tavaisi – onhan tarut geeniperimästä, barbaarikansasta ja viinapirusta juurrutettu kuuntelijoihin syvälle. Ja kun tuo kirjakin on ideologiapäissään jo kauan sitten kirjoitettu, on sen pakko olla tosi. Eihän maailma mihinkään ole muuttunut, eihän? Töppöhörö, liirumlaa. Siltä se usein kuulostaa…

Töppöhöröilyä on aistittavissa julkisessa keskustelussa paljonkin. Vastakkain on yleensä kaksi puolta: sääntelyyn tiukennuksia ajavat ja kohti eurooppalaista normaalitilaa kaipaavat. Aina välillä menee kuppi nurin ja silloin valveutuneita kuluttajia, maailmaakin siinä sivussa nähneitä kansalaisia syytetään vapauksia ajavan uutisoinnin masinoimisesta, poljentaan jalkaa tyyliin ”ei toimi meillä” ja tivataan, miksi oluessa pitäisi olla makua. Parhaimmillaan otetaan hassun hauskaksi tehokeinoksi kuvitteellinen tarina, jonka päähenkilö sattuu olemaan yksinäinen, syrjäytynyt mies, jolla on elämä lähtenyt alamäkeen työpaikan ja vaimon myötä. Juopoksi haukutaan, esimerkkinä käytetään eikä piitata syistä, miksi Jeppe on pulloonsa tässä tilanteessa tarttunut. Alatyylisyys ilmenee myös tuhahteluna, aliarvioimisena ja uudet näkemykset tyrmäävänä asenteellisuutena. Entä meidän entistä tolkummat nuoret tai EU-keskiarvoa alhaisempi kokonaiskulutus?

Mikä alkoholikeskustelussa sitten kuumentaa tunteita? Ovatko ne vuosittain jaettavat miljoonatuet ja sisäpiirin suojatyöpaikkojen ylläpitäminen? Onko kyse päätösvaltaisen yksilön ylemmyydestä: kun en minä, niin miksi sitten sinäkään? Ulkoapäin tarkasteltuna suomalainen alkoholikeskustelu vaikuttaa vitsiltä, jota muualla seurataan hämmentyneen säälivinä. En tosin usko että: ”keskustelevatko he oikeasti kaupoissa myytävien tuotteiden rajan nostamisesta 0,8-prosentilla?” on kovinkaan yleinen smalltalk-aihe ranskalaisen kulmakioskin viinihyllyjen edessä. Rajat ovat auki ja katseen kääntäminen kohti yhtenäistä Eurooppaa saattaa herättää kysymyksen: onko sääntelymme lähtenyt käsistä jo aikapäiviä sitten?

Alkoholikeskustelua leimaa usein mustavalkoisuus. Asiat ovat joka-tai. Esimerkiksi makuun ja laatuun nojaavien pienpanimoiden luomat mahdollisuudet tervehtyvän kulttuurin ohjaamisessa usein unohdetaan ja oluet, viinit, siiderit sekä muut elämykset niputetaan tarkoituksella pahantahtoisten sanojen alkoholi tai viina alaisuuteen. "Alkoholiahan tässä vain juomassa ollaan. Ei siinä mitään koettavaa tai maisteltavaa tulisi nähdä". Somemaailman pikkunäppäristä hassutteluista ja nokkelista oivalluksista paistaa yhtä aikaa läpi kansan huvittuneisuus ja turhautuneisuus. Tyhmään kysymykseen tarjotaan yleensä tyhmä vastaus ja kuluttajan mitta alkaa olla täysi. Me olemme käyneet aidan takana, tiedämme kuinka sivistynyt Eurooppa toimii. Kiikkulaudan heiluriliike halutaan seisauttaa, tarjota ihmisille aitoja vaihtoehtoja ja tietoa, toisin sanoen tasapainottaa alkoholikulttuurin kehitystä jatkuvan veivaamisen ja valikoiman yksipuolistamisella pelottelemisen sijaan.

Parempi alkoholikulttuuri lienee molempien äärilaitojen tavoitetila. Tavoissa, joilla haluttuun määränpäähän halutaan suunnistaa, on eroja. Kuuntelemalla ja toisten mielipiteitä kunnioittamalla, uusia tuulia haistelemalla suomalaisessakin alkoholipolitiikassa voidaan päästä ns. kuiville menneiden aikojen erehdyksistä. Edistysaskelia on jo havaittavissa, näitä askelia pitäisi kieltojen sijaan tukea.

---

Taustaa: kyseessä on hieman kieli poskessa kirjoitettu, ehkä totuuden siementäkin sisällään pitävä tarina, joka sijoittuu nykypäivään. Sen innoittajana toimii EHYT ry:n sivuilla 6.10.2016 julkaistu Asiallista keskustelua alkoholista vai töppöhöröilyä? –kirjoitus. Siinä sanomaa on tehostettu ottamalla vapautta vaatiman malliksi jääräpäinen, huonokäytöksinen ja elämän potkima, mitä ilmeisimmen suurten (ns. kosteiden) ikäluokkien edustaja. 

Punainen flanellipaita olisi sopinut myös hieman nykyaikaisemmalle, parrakkaalle punavuorelaisnuorukaiselle, joka ystäviensä kanssa tutustuu avoimesti maailman makuihin ja gastronian saloihin keskustellen kokemuksistaan kanssatovereiden seurassa, olutravintolassa tuoretta lähiluomu-IPAa nauttien ja seuraavaa kotimaan panimovierailua suunnitellen. Tai jotain, riippuu minkä kuvan milloinkin haluaa antaa…

Töppöhöröily elää ja voi hyvin, se tuntuu olevan yleisesti käytetty tehokeino.

Terveisin,
Olutkellarin töppöhörö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti